Ett halvt liv.

När Elza var mindre delade vi upp veckorna så hon var här i två dagar, där i två, sen här igen tre dagar över helgen. Hon var så pass liten att det fungerade bäst så, saknaden efter den andra föräldern blev för stor annars. Men så började hon bli större. Och vi märkte att hon onte riktigt hann landa innan det var dags att byta ställe igen. Det var dock omöjligt att åtgärda innan jag gått klart skolan, och egentligen innan hösten då jag hade möjlighet att justera schemat på arbetet. Men med lite pussel och mycket vilja så har jag fått till det så att vi för några veckor sen övergått till varannan vecka, måndag till måndag. 

Mitt hjärta går i tusen bitar. När hon varit ifrån mig 2-3 dagar kunde hon fortfarande berätta lite om vad hon gjort de dagarna. Nu har jag ingen aning. Jag missar halva hennes liv. Jag har ingen aning om vilka äventyr hon är på, vilka sorger hon möter, vilka människor hon träffar. Hon kan redogöra för dagen före och kanske dagen före det, sen är det liksom blankt i en treårings huvud, och det smärtar mig. 

Hennes far och jag har ingen kontakt alls på det viset. Vi uppdaterar bajsläget (hennes mage krånglar en del), hur sömnen varit och om det varit når särdeles speciellt. Annars är det radioskugga. Jag vågar aldrig fråga då det ofta tolkats som att jag snokar i deras liv, att jag lägger mig i och gottar mig. Men det är ju inte alls det jag är intresserad av. Jag vill bara veta vad mitt älskade barn upplever i min frånvaro. 

Och saknaden som uppstår de veckor hon inte är här, är olidlig. Även om hennes konstanta pratande och extrema energi retar gallfeber på mig ibland, är det just de sakerna som gör att det blir extra tomt och tyst när hon åker. Tillochmed pojkarna hinner börja sakna henne nu när hon är borta längre. De räknar ner dagarna tills hon kommer igen. Tårarna bränner ofta bakom ögonlocken och jag önskar så att de kunde få ringa ett videosamtal till sin syster den veckan hon inte är här, utan att det var något konstigt eller märkligt. Det är så mycket jag önskar, familjerna emellan, som får förbli en dröm och en utopi. Samarbete måste ske mellan flera parter, annars faller det platt. 

Men ont gör det. 
(null)

Kommentarer:

1 Anna Margareta:

Åh vad tråkigt att inte videosamtal funkar. Jag hade tänkt föreslå det när jag bara läst i början av din text. Förstår att det känns jättelänge att vara ifrån varandra, jag hoppas det blir bättre ju större hon blir. Hoppas ni får en underbar sommar!

Svar: Ja. Det är supertrist att det är som det är. Men vissa saker får man bara lov att acceptera. 😔
Sandra Johansson

2 Robin:

Så tråkigt att det ska behöva vara så <3

Vet inte om du har koll på Katrin Zytomierska och Bingo Rimér. Karaktärer man i övrigt kan ha delade åsikter om kanske, men när det kommer till deras relation till varandra och inte minst till deras gemensamma barn är de verkligen förebilder.

De umgås alla tillsammans och är goda vänner trots att de varit skilda i många år. Från början för att det var det absolut bästa för barnen, även om de inte gick så bra ihop vuxna emellan. Men med tiden gick det över och i dag är de goda vänner och gör massa saker med barnen ihop.

Så man önskar att alla med gemensamma barn skulle kunna ha det. Jag hoppas att det löser sig <3

Svar: Ja, det vore en dröm att kunna ha det så. Vi började så. Men sen klev det in andra i bilden vars åsikt vägde tyngre än omtanken för barnen. Och det är ingen idé att ge sig in i en lönlös fight om förändring, det kommer bara stjälpa mer än det hjälper. Men ont gör det, att bara få uppleva halva hennes liv. :(
Sandra Johansson

Kommentera här: