När drömmar slår in.

När jag för tredje gången åker med kontorsstolen från den ena symaskinen till den andra, kan jag inte hejda känslan som bubblar upp inom mig. Jag minns när jag som 14-åring satt på golvet i mitt rum och sydde gräsliga, gigantiska byxor som min mamma hatade, med musik skrålandes från datorn. Hur jag drömde om att skapa, att ha ett helt rum bara för att kunna sy. Och nu sitter jag här, nästan 20 år senare, datorn spelar samma playlist som då och maskinerna går varma i det rum jag vigt för att ägna mig åt det jag älskat två tredjedelar av mitt liv. Äntligen hör jag de monotona tonerna från maskinen igen, äntligen ser jag ett plagg växa fram mellan mina händer, äntligen har en dröm väckts till liv. 
(null)

I den stunden valde jag att bortse från vardagspusslet som ensamstående, ekonomin som inte går ihop utan nattjobb, ex som sätter sig på tvären, andra ex som skapar kaos, gnagande funderingar om boendet, tröttheten som river och sliter och hotar att sänka mig, stressen, ångesten och allt annat som ständigt drar mig neråt. I den stunden tillät jag mig att le, njuta av solen och njuta av det jag älskar att göra. 

Kommentarer:

1 Anonym:

Jag ligger varje kväll & tittar på mina 2 maskiner & tänker att o morgon,då blir det dagen det finns tid,ork & kroppen håller för en liten stund av "Jag tid". Nu har jag inte kommit dit på länge men förstår känslan,av att slippa springa runt i ekorrhjulet för råkallt funka & se det ta form. Det där som varit en idé,en tanke så länge. Hoppas på många,skapande stunder i din oas. Det är du väl unnat

2 Anonym:

Jag ligger varje kväll & tittar på mina 2 maskiner & tänker att o morgon,då blir det dagen det finns tid,ork & kroppen håller för en liten stund av "Jag tid". Nu har jag inte kommit dit på länge men förstår känslan,av att slippa springa runt i ekorrhjulet för råkallt funka & se det ta form. Det där som varit en idé,en tanke så länge. Hoppas på många,skapande stunder i din oas. Det är du väl unnat

Svar: Det blir inte så många. Går dagar emellan. Ibland veckor. Men de stunder jag orkar och hinner, då njuter jag till fullo! Hopps du också hittar orken och energin.
Sandra Ribbheden

Kommentera här: